Home About BCCN Press Releases 08.10.2012

08.10.2012

A look at the wiring diagram of the brain

Scientists from Göttingen and Barcelona develop method to map connections between nerve cells

Our brain achieves its remarkable performances by the interplay of an unimaginable multitude of neurons that are interconnected in complex networks. A team of scientists in which Theo Geisel (BCCN, BFNT and University of Göttingen, Max Planck Institute for Dynamics and Self-Organization) and Demian Battaglia (BCCN Göttingen, Max Planck Institute for Dynamics and Self-Organization) participated has now developed a method by which neuronal circuits can be deciphered. From measurements of the total neuronal activity, they can determine the probability that any two neurons are connected to each other. Aiming at a better understanding of the brain's functionality, the study was published in the journal PLoS Computational Biology.

Read more: Press release (in German) of the MPI for Dynamics and Self-Organization.

Ein Blick auf den Schaltplan des Gehirns

Wissenschaftler aus Göttingen und Barcelona entwickeln Methode um Verbindungen zwischen Nervenzellen zu kartografieren.

Unser Gehirn vollbringt seine bemerkenswerten Leistungen durch das Zusammenspiel einer unvorstellbaren Vielzahl von Nervenzellen, die in komplexen Netzwerken miteinander verschaltet sind. Ein Team von Wissenschaftlern, an dem auch Theo Geisel (BCCN, BFNT und Universität Göttingen, MPI für Dynamik und Selbstorganisation) und Demian Battaglia (BCCN Göttingen, MPI für Dynamik und Selbstorganisation) beteiligt waren, hat nun eine Methode entwickelt, mit der sich neuronale Schaltpläne entschlüsseln lassen. Aus Messungen der gesamten neuronalen Aktivität können sie bestimmen, mit welcher Wahrscheinlichkeit jeweils zwei Nervenzellen miteinander verbunden sind. Die Studie, die helfen soll, die Funktionsweise des Gehirns besser zu verstehen, ist in der Fachzeitschrift PLoS Computational Biology erschienen.

Lesen Sie mehr in der Pressemitteilung des MPI für Dynamik und Selbstorganisation